Jumaat, 30 Julai 2010

Berikan ku petunjuk....

Ya Allah kau berilah petunjuk kepadaku, tunjukkkanlah jalan yang terbaik buat ku..

sesungguhnya hambamu ini memerlukan bimbingan mu.......

hanya Engkau sahaja yang mengetahui segala isi hatiku ya Allah....

AMIN........

Rabu, 28 Julai 2010

saya selalu berfikir tentang suatu perkara.. suatu perkara yang sering saya persoalkan.. MENGAPA? BAGAIMANA? rasanya saya telah dapat jawapan nya sekarang..
dan saya memahamainya sekarang... jika dulu ketika saya masih belajar saya begiTu TAKUT
apabila kawan2 bercakap tentang PEKERJAAN atau KERJAYA...
adakah sya layak untuk sesuatu itu? apakah saya ada kualiti yg diperlukan?
adakah saya boleh lakukan?

semua persoalan ini telah terjawab apabila saya mula bekerja.. ini disebabkan
oleh sesuatu yg telah berlaku di tempat kerja sya yg mana sesorang itu berkata tentang kerja yg sya sedang lakukan sekarang.....

kita mungkin rasa
kurang keyakinan tentang diri kita bila ingin memulakan kerjaya atau sesuatu kerja...
tetapi percayalah apabila kita mencuba sesuatu itu kita pasti akan melakukannya denganbersungguh2.... inilah yang berlaku dengan sya....

ini mengingatkan sya kepada bos sya ketika menjalani praktikal di puchong..
dia pernah bercakap dengaN sya:

apa kualiti yang ada pada diri awak???

adakah awak ada kualiti yg diperlukan???

jika awak di temuduga oleh majikan apa yang akan awak cakap tentang kebolehan awak??

persoalan ini lah menyebabkan saya kurang
yakin dengan diri sya.. sya seolah2 tidak tahu apa kelebihan? kelayakan sya? begitu keliru... ditambah pula apabila penemuduga itu bertanya berapa gaji yang awak nak??
sesetengah orang akan menjawab berapa je yang bos beri sya terima..
TETAPI
tahu tak bahawa jawapan ini tidak relevan dan tidak sesuai untuk digunakan ketika kita ditemuduga.. sebaliknya kita menyatakan berapa gaji yg kita mahu dan jika ditanya mengapa sya perlu membayar awak dengan jumlah begitu.. kita perlulah menjawab kerana
SAYA LAYAK UNTUK MENERIMA GAJI ITU DENGAN ADANYA PENGALAMAN,KEBOLEHAN SAYA &.....................(berkaitan dengan kelebihan kita)

sekarang saya rasa saya da jumpa jawapan itu...... sya faham sekarang.. ALAHAMDULILLAH.......



Selasa, 27 Julai 2010

alhamdulillah...

Alhamdulillah.. saya telah memulakan keja di Jabatan Pendaftaran Negara sebagai penolong pegawai tadbir di bahagian kewarganegaraan.... mula2 berdebar2 juga bila nak mulakan
sesuatu yang baru.. yela lain drpd study dulu.. waktu keje kita kne
tunjukkn yg kita bole lakukan apa saja...hehehehehe.. dpt juga saya jumpa kawan2 baru
yang paling saya suka pekerja2 kat sini semuanya sporting2... best sangat...
hehehehhe.... apa yang saya x faham diorang tunjuk ajar sya.. tq sangat....

hari kedua saya bekerja saya dapat makan free sebab ada jamuan pesaraan staf
dan majlis berkenalan dengan staff bru.. apa lagi sya kne perkenalkan diri saya la
kat depan semua orang.. hahahhah.. DUPDAP2....

anyway i am really happy to be a part of Jabatan Pendaftaran Negara... =)

Rabu, 14 Julai 2010

inTerView.....

hari rabu yang lepas saya telah pergi interview di Kementerian Dalam Negeri di Putrajaya untuk jawatan Pegawai Khidmat Sementara.. saya dapat tahu mengenai interview ni daripada kakak saya.. saya cuba je.. yela duduk di rumah x buat apa-apa kan.. insyAllah jika dapat 2 minggu lagi sya akan start keje la... hai berdebar pulak rasanya... harap2 dapat la... bole kumpul duit then jika ada rezeki saya nak sambung belajar... InsyAllah..
* YaAllah bantulah hambamu ini.. tunjukkan jalan yang terbaik untuk ku.. Amin...

Khamis, 8 Julai 2010

3 bulan berlalu....

salam semua...
lamanya saya tidak mengupdate saya punya blog ni.. huhuhuu.. almaklum la dah duduk kat rumah... erm.. rasanya sudah hampir 3 bulan saya duduk dirumah.. yela saya baru sahaja habis belajar.. Alhamdulillah.. ada rezeki nak sambung lagi.. tp buat sementara ni saya nak berehat seketika ( ceh walaupun dah duduk di rumah hampir 3 bulan).
sepanjang duduk dirumah ni macam biasa la sabtu dan ahad saya akan
menolong mak dan ayah saya berniaga di sungai tua.... dah hampir bebelas tahun saya berniaga
disana sejak saya kecil lagi.. dengan berniaga ni la sedikit sebanyak dapat membantu
keluarga saya.. saya juga gembira dapat berniaga. bole la belajar selok belok meniaga ni...
heheheh.... mana tahu saya bole jadai businesswoman... hehhehe.. InsayAllah...
ok la rasanya itu sahaja yang hendak dikongsikan.. nanti saya tulis lagi ye.....

wasalam.....