Rabu, 28 Julai 2010

saya selalu berfikir tentang suatu perkara.. suatu perkara yang sering saya persoalkan.. MENGAPA? BAGAIMANA? rasanya saya telah dapat jawapan nya sekarang..
dan saya memahamainya sekarang... jika dulu ketika saya masih belajar saya begiTu TAKUT
apabila kawan2 bercakap tentang PEKERJAAN atau KERJAYA...
adakah sya layak untuk sesuatu itu? apakah saya ada kualiti yg diperlukan?
adakah saya boleh lakukan?

semua persoalan ini telah terjawab apabila saya mula bekerja.. ini disebabkan
oleh sesuatu yg telah berlaku di tempat kerja sya yg mana sesorang itu berkata tentang kerja yg sya sedang lakukan sekarang.....

kita mungkin rasa
kurang keyakinan tentang diri kita bila ingin memulakan kerjaya atau sesuatu kerja...
tetapi percayalah apabila kita mencuba sesuatu itu kita pasti akan melakukannya denganbersungguh2.... inilah yang berlaku dengan sya....

ini mengingatkan sya kepada bos sya ketika menjalani praktikal di puchong..
dia pernah bercakap dengaN sya:

apa kualiti yang ada pada diri awak???

adakah awak ada kualiti yg diperlukan???

jika awak di temuduga oleh majikan apa yang akan awak cakap tentang kebolehan awak??

persoalan ini lah menyebabkan saya kurang
yakin dengan diri sya.. sya seolah2 tidak tahu apa kelebihan? kelayakan sya? begitu keliru... ditambah pula apabila penemuduga itu bertanya berapa gaji yang awak nak??
sesetengah orang akan menjawab berapa je yang bos beri sya terima..
TETAPI
tahu tak bahawa jawapan ini tidak relevan dan tidak sesuai untuk digunakan ketika kita ditemuduga.. sebaliknya kita menyatakan berapa gaji yg kita mahu dan jika ditanya mengapa sya perlu membayar awak dengan jumlah begitu.. kita perlulah menjawab kerana
SAYA LAYAK UNTUK MENERIMA GAJI ITU DENGAN ADANYA PENGALAMAN,KEBOLEHAN SAYA &.....................(berkaitan dengan kelebihan kita)

sekarang saya rasa saya da jumpa jawapan itu...... sya faham sekarang.. ALAHAMDULILLAH.......



Tiada ulasan: